isplovljenje lijevi bok
19
Listopad

NEKOLIKO SAVJETA – PRIVEZ I ODVEZ PLOVILA PRI VJETRU

Autor: Igor

 

U jadranskim nautičkim lukama, marinama i pristaništima u ljetnim mjesecima vlada izrazita gužva. Posebno, tijekom vikenda vlada gužva na lokacijama benzinskih postaja kada „kapetani“ čarter plovila dopunjuju tankove goriva pri povratku ili polasku na svoje krstarenje.

Nađete li se u takvoj gužvi, biti ćete u situaciji da se „borite“ za mjesto na pristanu za ukrcaj goriva. Kada obavite ukrcaj biti ćete pod pritiskom da što brže napustite tu poziciju zbog nestrpljivih nautičara koji vrebaju priliku da zauzmu toliko traženo mjesto i što prije nastave svoje putovanje.

Dakle, vezani ste bočno uz pristan, obavili ste što ste trebali i želite isploviti, a susjedi ispred i iza vas vezani su na „milimetar“ od vašeg pramca i krme i obavljaju ukrcaj goriva. Maestral vas je pritisnuo uz pristan, ne možete ni naprijed ni natrag kako bi se odlijepili od obale, a nestrpljivi „kapetani“ čekaju i gledaju što ćete učiniti, spremni da ulete na vaše mjesto.

Pa, evo rješenja! Vežite svoj pramčani privezni konop preko svoje pramčane bitve na bitvu na obali koja je negdje oko sredine vašeg plovila. Stavite još jedan bokobran blizu pramca prema obali, upalite motor, a zatim oslobodite te podignite ostale privezne konope. Motorom dajte minimum potiska naprijed. Pritom kormilo okrenite u skretanje prema obali. Privezni konop kojim je vezan pramac zategnuti će se i sprječavati će da se pomičete naprijed, a bokobran će štititi pramčani dio trupa od dodirivanja obale. Dodavanjem još malo potiska motorom naprijed, krma će se početi odvajati od obale ne približavajući se plovilu koje vam „sjedi“ na krmi. Kada krma bude oslobođena i okrenuta prema otvorenom moru, zaustavite vožnju naprijed i zavozite unatrag (krmom) u slobodni prostor. Ne zaboravite pokupiti pramčani konop koji će vam sigurno skinuti s kopnene bitve i dobaciti osoba s obale zadužena za red na benzinskoj postaji. Nastavite neometeni kretati se unatrag dok se ne otvori prostor za vožnju naprijed te ćete zatim lako napustiti poprište iskušenja vaših manevarskih vještina.

Kako i zašto TO funkcionira? Jednostavna geometrija i sprega sila u ravnini. Kada koristite porivnu silu motora, pramčani privezni konop drži vaš pramac na mjestu i pramčana bitva za koju je vezan postaje fiksna točka okreta plovila. Jedini dio plovila koji se može pomicati je krma koja se u luku okreće oko pramca. Ključ cijelog manevra je u „nježnom“ baratanju ručicom vašeg gasa i kuta vašeg kormila prema obali. Upotrijebite upravo toliko snage da dobijete odmicanje krme od obale, a kormilom ubrzavate ili usporavajte njeno kretanje. Kada ste krmu dovoljno udaljili od obale i bočnih zapreka, napravite prekret stroja i krenite lagano unatrag u slobodan prostor.

 

Sličan manevar možete izvesti pri isplovljenju na način da fiksirate krmu i vožnjom unatrag oslobađate pramac, no takvo manevriranje ima nedostatak u činjenici da su točka okreta (bitva na krmi) i izvor poriva preblizu te često nedostaje snaga poluge koja će okrenuti pramac (osobito pri jačem vjetru s mora koji vas “lijepi” uz obalu).

 

Nemojte zaboraviti koristiti navedeni manevar pri pristajanju (posebno u situacijama kada puše iz smjera obale). Priđite pramcem obali (bokom će to biti teško, jer će vas vjetar otpuhati od nje), dobacite pramčani privezni konop na obalu, nekome tko je spreman pomoći ili priđite pramcem dovoljno blizu obale da netko od vaše (spretne) posade može iskočiti s krajem konopa već privezanog za pramčanu bitvu. Na obali konop treba nametnuti na bitvu koja se nalazi po kutom od 30 ili više stupnjeva od smjera vašeg pramca. Vozite lagano naprijed i kormilom na stranu suprotnu od one gdje se nalazi nametnuti privezni konop dok se ne nategne i potom dovoljnom snagom stroja pri vožnji naprijed i kutom kormila regulirajte brzinu približavanja krme obali. Kada krma bude uz obalu postavite ostale privezne konope pa onda možete zaustaviti i ugasiti vaš motor.

 

Ne zaboravite postaviti uz bok vašeg plovila bokobrane prije svakog manevra pristajanja. I to uz oba boka!

Ostavite mogućnost promjene odluke u zadnji trenutak kojim bokom ćete se privezati. Uštedjeti ćete si vrijeme i nerviranje zbog prebacivanja bokobrana.

 

Sljedećom prilikom kada budete stisnuti uz obalu maestralom i naguranim plovilima u ljetnoj gužvi marina, lučica i pristana naših malih „mista“, sjetite se da priveznim konopima i bitvama na vašem plovilu, kao i sa ponešto znanja možete odgovoriti svakom „manevarskom izazovu“.

 

isplovljenje lijevi bok