10 SAVJETA KAKO USIDRITI BRODICU

Postoji velika razlika između bacanja „mačka“ (sklopivo sidro) za dnevno ili noćno ribarenje i  sigurnog sidrenja za prekonoćni boravak na sidrištu. O toj temi napisane su cijele knjige, poglavlja i mnoga „iskustva“. Ovdje ćemo navesti nekoliko provjerenih osnovnih savjeta i ideja na tu temu.

 

  1. Uspori, zaustavi se i polako krmom

Pravilna tehnika sidrenja započinje usporavanjem stroja na način da brodica uspori i zaustavi se na poziciji gdje želite spustiti sidro. Tada spustite sidro, krenite polako vozeći krmom (unatrag) i ispuštajte sidrenjak.

 

  1. Pramac u vjetar

Pri sasvim maloj brzini, prilazeći poziciji sidrenja, usmjerite pramac u vjetar ili struju prolazeći pritom preko pozicije na kojoj ćete se naći nakon završetka sidrenja. U zahtjevnijim situacijama, pri jačem vjetru i valovima, bilo bi korisno zavoziti krmom bez spuštanja sidra, da vidite gdje će se nalaziti brodica kada stvarno ispustite sidro.

 

  1. Ispustite dovoljno sidrenjaka

Potrebno je znati koliko sidrenjaka treba ispustiti, jer će to utjecati na položaj koji će brodica zauzeti kada sidrenje završimo. Iskustvo i poznavanje lokalne situacije najbolji su učitelji, no planirajte ispustiti sidrenjaka u duljini 4 – 6 „dubina mora“ na poziciji ispuštanja sidra.

 

  1. Sidrenje

Kada ispustite dovoljno sidrenjaka, nametnite ga na bitvu, odnosno zaustavite sidreni vinč. Vožnjom lagano krmom (unatrag), istegnite sidrenjak  i uvjerite se da li sidro drži. Na trenutak dodajte gasa i ponovno pogledajte sidrenjak (lanac). Ukoliko je nategnut i miran bez trzajeva ili poskakivanja, sidro je ukopano i dobro drži. Nemojte voziti krmom prebrzo jer se sidro neće stići ukopati.

 

  1. Motrenje (provjeravanje pozicije sidrenja)

Ukopano sidro osigurajte sidrenjakom na bitvi ili lancem na sidrenom vinču. Pritom pazite da sidrenjak prolazi kroz za to namjenjenu vodilicu na rubu palube kako ne bi dodirivao ostalu palubnu opremu tijekom kruženja brodice oko sidra. Pronađite pokrivene smjerove za vašu poziciju na sidrištu, koristite vaš GPS, dubinomjer ili radar kako bi provjeravali vašu poziciju i bili sigurni da vaše sidro ne „ore“.

 

  1. Poznavanje tipa dna na sidrištu

Vaša karta ili plotter pokazati će vam što možete očekivati, no ponekad nije sve onako kako očekujemo. Bude ponekad iznenađenja, dio površine dna prekriven travom ili kamena ploča. Najčešći tip dna na našoj obali, pogodnoj za sidrenje, je mulj, no ima i pijeska, trave, šljunka i kamena. Popularni tipovi sidra za brodice kao Danforth, CQR, Bruce, Delta, Rocna, smatraju se pogodnim za sve navedene tipove dna. Ipak, ako možete birati gdje ćete sidriti, izberite mulj. Ako možete birati veličinu sidra, birajte teže.

 

  1. Veličina je bitna

Sidro mora biti primjereno veličini i tipu vaše brodice. Na primjer, tipična 10-metarska poludeplasmanska brodica mogla bi imati 12 kg CQR ili 10 kg Deltu. Slobodno izaberite sidro s kojim kilogramom više, pogotovo ako imate dobar sidreni vinč koji će napraviti posao umjesto vaših leđa. Svakako provjerite što preporuča proizvođač sidra ovisno o tipu, dužini i istisnini brodice, prije nego se odlučite za taj bitan komad opreme.

 

  1. Sidrenjak: Sidreni konop ili sidreni lanac?

Sidrenjak dovoljnog promjera od sintetičkog tonućeg konopa, bilo sukanog ili pletenog je dovoljan za dnevno sidrenje. Veći stupanj sigurnosti dobili biste dodavanjem 1-2 m lanca između struka sidra i sidrenjaka, no za sigurno prekonoćno sidrenje vrijedi nepisano pravilo da dodate lanca za pola dužine brodice. Lanac je dodatak težini sidra i omogućava bolje lijeganje sidra uz dno te smanjuje kut djelovanja sidrenjaka posebno kod jačeg vjetra ili valova.

Sidro s lancem u cijeloj dužini sidrenjaka nema konkurenciju u sigurnosti i stabilnosti sidrenja, no ne zaboravite dobar sidreni vinč.

 

  1. Budite dobar susjed

Ako ste prvi ili jedini brod na sidrištu, imate prednost. U protivnom, izaberite poziciju sidrenja tako da ostavite dovoljno (laznog) prostora, kako bi prilikom kruženja oko sidra pri promjeni smjera vjetra ili struje bili slobodni od ostalih brodica. Zapamtite da veće brodice laze sporije i u većem luku nego manje. Brodice s većim i višim nadgrađem, tendama i kabinama, laze brže od ostalih pri jačem vjetru.

Provjeravajte često vašu poziciju na sidrištu kako bi bili sigurni da se vaša pozicija ne mijenja. Provjerite pokrivene smjerove, podesite alarm sidra na vašem GPS-u kako bi vas probudio ako se tokom noći ili dok ste zauzeti nešto promijeni. Ako do toga dođe imati ćete besanu noć uz dobar sendvič i uživanju u noćnom pogledu na okolicu.

 

  1. Sidreni vinč

Tehnike sidrenja su iste, sa i bez sidrenog vinča. Imajte na umu da sidreni vinč nije bitva i ne bi trebao nositi težinu cijele brodice na sidru. Stoga prebacite dio opterećenja na konop kojim ćete sidreni lanac ili konop odteretiti na bitvu.

Također, nemojte podizati sidro golim mišićima vaših leđa. Upalite motori i lagano zavozite naprijed i bez većeg napora podižite sidrenjak i na taj način oslobođeno sidro.

Pri plovidbi osigurajte sidro na sidrenom vinču komadom konopa ili stoperom za lanac.

 

sidra 1-3                    sidra 4-6

Kontaktiraj nas!

Saznaj više o Sea Master Class nautičkim tečajevima

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

PRIJAVI SE i preuzmi poglavlje Priručnika za voditelja brodice

Dogodila se greška - pokušajte opet.
Vaši podaci su poslani - provjerite svoj e-mail pretinac.

adresa: 10000 Zagreb, Jezerska ulica 12. 

Tečajevi za voditelja brodice - Sea Master Class
1€ = 7.53450 kn